





Rotkäppchen Šumivé víno - bouřlivá historie
Vinařství Rotkäppchen Sektkellerei se nachází ve Freyburgu (Unstrut), uprostřed vinařské oblasti Saale-Unstrut, nejsevernější oblasti pěstování kvalitního vína v Německu. Dům má dlouhou tradici sahající až do roku 1856. V tomto roce se Moritz a Julius Klossovi spolu se svým přítelem Carlem Foersterem rozhodnou otevřít ve Freyburgu vinotéku. O pouhý rok později nechávají postavit továrnu na výrobu šumivých vín "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". Šumivé víno se prodává pod názvem Kloss & Foerster. V souladu s tehdejší módou jsou všechny názvy francouzské, takže se prodává "Monopol", "Crémant Rosé" nebo "Sillery Grand Mousseux".
V následujících letech podnikaví podnikatelé svůj nový produkt všemožně proslavili. Šumivé víno bylo oceněno zlatem na ochutnávce vín v Říšském sněmu v roce 1876 nebo na obchodní výstavě v Halle v roce 1881. Společnost se neustále rozrůstala. Nakonec v roce 1894 vstupuje v platnost "Zákon na ochranu ochranných známek" a pro šumivé víno je třeba najít nový název. Kapsle sektu Freyburger slouží jako patron jména, a tak z pak nese název Rotkäppchen Sekt.
Vzestupy a pády Rotkäppchen Sekt ve 20. století
Úspěch značky neustále roste a stává se například dodavatelem vojenských důstojníků. První neúspěch společnosti přinesla první světová válka a následná inflace ve 20. letech 20. století. Svůj podíl na tom měla i následující světová hospodářská krize. Ve 30. letech 20. století se značka zotavuje, aby se s druhou světovou válkou opět propadla. Po válce značka nejprve přešla pod sovětskou vojenskou správu, poté byla převedena pod Volkseingentum a jako taková pokračovala. Mezitím dědic značky Günther Kloss znovu založil v západním Německu společnost Kloss & Foerster Sektkellerei a vyráběl pod tímto názvem šumivé víno.
V NDR se značka Rotkäppchen Sekt zotavuje a stoupá k novým výšinám. Po pádu Berlínské zdi se však prodej opět propadá. Společnost masivně snižuje stavy. Nakonec jsou to bývalí zaměstnanci Rokäppchenu, kteří spolu s investory převezmou churavějící podnik a obnoví ho. Již za pouhý rok prodeje překonaly očekávání. Šumivé víno s červeným uzávěrem je konkurenceschopné pro tržní hospodářství a je natočena první reklama pro televizi.
Rozmach šumivého vína Rotkäppchen v novém tisíciletí
V roce 1996 bylo nutné postavit novou výrobní halu, aby bylo možné uspokojit poptávku. V roce 1997 dostávají lahve tvář, kterou mají dodnes. V roce 2000 začala společnost přebírat podíly v dalších šumivých vinařstvích, jako jsou Mumm a MM extra. V roce 2006 společnost získala práva na značku šumivého vína Kloss & Foerster, čímž došlo po 60 letech odloučení k opětovnému spojení obou značek.
V současné době společnost vyrábí kromě šumivého vína také tiché víno, které je od roku 2008 k dispozici i v nealkoholické verzi. Kromě toho se již prosadila na trhu s lihovinami, takže "vlajkové lodi" lihovin z Nordhausenu nebo brandy "Chantré" patří také na Rotkäppchen.
Výroba šumivého vína Rotkäppchen
Dnes se na Rotkäppchen Sekt vyrábí šumivé víno třemi výrobními postupy:
- Velkoplošná fermentace
- Kvašení/transvaze v láhvi
- Klasické kvašení v láhvi
Velkoplošná fermentace
Při tomto procesu víno zraje ve velkých tlakových nádobách. Tento proces je mezinárodně známý jako Charmatova metoda, pojmenovaná podle tvůrce dnešního procesu s tlakově odolnými armaturami Čugena Charmata, nebo také jako Metodo Martinotti v Itálii, pojmenovaný podle enologa Federica Martinottiho, který byl autorem základní myšlenky tohoto procesu. Tento proces se velmi rychle rozšířil po svém prvním použití na počátku 20. století v Německu, které bylo poměrně otevřené technologickému pokroku.
Tímto postupem se vyrábí řada šumivých vín Traditions Rotkäppchen, která je hlavním produktem značky.
Proces transvaze
Tento proces je variací na klasické kvašení v lahvi, kdy se šumivé víno neodčerpává ručně (tj. neodstraňují se kvasinky), ale vypouští se ze speciálních kvasných lahví a filtruje se, poté se dávkuje pod tlakem a přelévá se do poslední lahve, kde probíhá druhé kvašení. Tímto způsobem vzniká řada šumivých vín "kvašených v lahvi" Rotkäppchen.
Klasické kvašení v láhvi
Známá také jako Méthode champenoise nebo Méthode traditionelle, je standardem pro světoznámá šumivá vína, jako je šampaňské, Crémant nebo Cava. Základní šumivé víno se smíchá s cukrem a směsí kvasinek pro druhé kvašení a naplní se do láhve. Po ukončení kvašení se kvasinky přesunou do hrdla láhve a zátka se odstraní. Ztráty šumivého vína jsou kompenzovány dávkováním, směsí vína a cukrového sirupu, která je pro chuť rozhodující. Rotkäppchen - Šumivá vína vyrobená touto metodou jsou označena jako "klasické kvašení v lahvi".
Další informace o Rotkäppchen Sekt
Adresa | |
---|---|
Názvy společností: | Rotkäppchen Mumm Sektkellereien GmbH |
Ulice: | Šampaňský sklep Ulice 5 |
Město: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Země: | Německo |
Region: | Saale-Unstrut |
Kontinent: | Evropa |
Kontakt a web | |
Webové stránky: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefon: | +49 34464 34 0 |
Společnost | |
Rok založení: | 1856 |
Výkonný ředitel: | Christof Queisser, Frank Albers, Dr. Mike Eberle |